Adreçat a alumnes de cicle superior de primària i secundària
L’activitat proposada parteix de la comprensió i identificació dels rols i estereotips de gènere a través de l’observació i la reflexió de la seva realitat més propera com és el grup-classe i les seves llars. A partir d’aquesta es planteja el concepte del treball de cures, i la idea que totes aquestes tasques quotidianes i invisibles són imprescindibles. Qui les fa? Quines són? Quin valor se’ls dona? Són algunes de les preguntes que es plantegen per tal de caminar cap a una corresponsabilitat i un reconeixement de totes aquestes tasques imprescindibles pel sostén de la vida.
Objectius
L’erradicació dels estereotips de gènere per tal d’afavorir una socialització més equitativa i saludable.
La valoració de les cures com a forma d’assegurar la construcció de relacions socials compromeses amb el benestar dels altres.
La identificació de la desigualtat de gènere en les tasques de cures i tasques reproductives.
Durada
El taller adreçat a alumnes de cicle superior de primària té una durada d’1 hora i 30 minuts
El taller adreçat a alumnes de secundària i espais joves té una durada de 2 hores
Sol·licitud
Els centres que hi estiguin interessats, han de fer arribar al Consell Comarcal del Maresme el següent formulari:
Tallers per a famílies
Aquests tallers es poden impartir en dos formats: diàleg obert sobre corresponsabilitat i càpsula formativa sobre coeducació per la democratització de les cures.
1. Diàlegs oberts
Són sessions obertes a totes les famílies del centre (i poden ser ampliables a la comunitat també). Es procura generar un espai de reflexió i escolta, on totes les veus hi tinguin cabuda.
A les sessions “La corresponsabilitat i les violències quotidianes” es compartiran reflexions i experiències entorn el treball de cures, els sistemes familiars i la socialització de gènere. Identificant les violències més quotidianes, emmarcant-les en el context social i històric, per entendre que les cures i les tasques reproductives són globals, i que darrera hi ha un sistema masclista i colonial que les sustenta, les invisibilitza i les menysprea.
Els principals objectius d’aquest format de taller es concreten en:
Promoure els vincles interpersonals i la cohesió d’una comunitat.
Generar un espai de consciència i diàleg col·lectiu.
Identificar el sistema de violències culturals i socials associades a la temàtica
2. Coeducant des de casa
Es proposa un espai per compartir visions i vivències sobre com educar a les criatures i al jovent des d’una mirada coeducadora que contribueixi a l’equitat i a la llibertat individual, tot posant al centre els vincles i les emocions.
Es tracta també de prendre consciència sobre els rols de gènere i els estereotips, desgranant la
construcció de la mateixa identitat i revisant les relacions que construïm i des de quins patrons i referents.
La formació combina una part teòrica que s’acompanya d’elements participatius a través de dinàmiques vivencials i pràctiques, basant-nos en la pròpia experiència i sabers de les persones participants.
Els principals objectius d’aquest taller es concreten en:
✓ Generar un marc de referència compartit sobre la coeducació
✓ Identificar els agents de socialització de gènere en la infància
✓ Fomentar la comprensió del sistema sexe-gènere i les violències que se’n deriven.
✓ Posar en comú pràctiques de criança que contribueixen a un desenvolupament lliure de violències masclistes
Durada
Tant el format de diàlegs oberts com el de la càpsula formativa sobre educació tenen una durada de 2 hores
Sol·licitud
Els centres que hi estiguin interessats, han de fer arribar al Consell Comarcal del Maresme el següent formulari: