(Re) Connectem Joves i professionals en el nou context social. Espai de diàleg intercultural

Des del Consell Comarcal del Maresme, ja fa uns anys que col·laborem el Servei Comarcal de Joventut i el Pla Territorial de Ciutadania i Immigració amb la finalitat de treballar millor amb els ajuntaments i ser útils per a les professionals de joventut en els municipis de la comarca. Mitjançant iniciatives de formació, assessorament i treball en xarxa, el nostre objectiu és contribuir a la competència professional necessària pel treball intercultural en els espais i equipaments juvenils.

Amb aquesta intenció es va generar el seminari “(Re) Connectem Joves i professionals en el nou context social. Espai de Diàleg Intercultural”; com un espai de reflexió compartida, intercanvi i generació de propostes, amb mirada intercultural, que ens permeti resituar la realitat que estem vivint per fer front als nous reptes que se’ns plantegen en el context actual de 2020 en l’abordatge de la diversitat i la convivència als espais i equipaments juvenils

Però que volem dir quan parlem de perspectiva intercultural? Hem elaborat un document en el qual recollim la base del marc teòric per saber d’on partim i cap a on volem arribar en la interrelació entre la interculturalitat i els equipaments juvenils.

Per a una bona recollida de la informació es va procedir a gravar les diverses sessions i a fer un recull sintetitzat de les idees clau i propostes de millora. Ho trobareu a continuació:

El nostre present i el futur que volem. Espai Joves

L’Aminata, l’Amine, l’Ismail i la Mariyamu, amb la dinamització de l’Alfredo Cohen d’ElParlante, en el seu debat ens van deixar palès que per generar connexió cal crear un vincle, generar confiança, mostrar empatia i no prejutjar.

Al llarg d’una hora de conversa informal i debat, van mostrar les seves inquietuds i vivències al voltant la participació i els espais de relació que han tingut les persones joves durant la pandèmia.

Per aprofundir en el què es recull en aquesta conversa, us recomanem el visionat complet del video, així com la lectura del document on es recullen les idees clau i les propostes de millora

Present i futur del treball amb joves en clau intercultural. Espai Professionals

El Seminari va comptar amb un espai de diàleg entre l’Elisabet Roca, Fadhila Mammar i en Carles Vila per emmarcar i generar elements de reflexió al voltant del treball intercultural amb joves des de la visió de persones referents dels àmbits de joventut i interculturalitat

Per aprofundir en el què es recull en aquesta conversa, us recomanem el visionat complet del video, així com la lectura del document on es recullen les idees clau i les propostes de millora.

REPTE 1 Assegurar la igualtat/equitat/ justícia socialer text

REPTE 1: Assegurar la igualtat/equitat/justícia social en drets i oportunitats de les persones joves de diversos orígens, cultures i religions.

Quina paraula/es resumeix o resumeixen millor les propostes d’IGUALTAT?

En la situació que hem viscut, les persones joves s’han vist afectades per diverses dificultats, entre les que es comenten: la seva situació jurídica administrativa, quan és irregular, la dificultat de tramitar la documentació aquests mesos, la bretxa digital, les dificultats d’accés a dispositius per connectar-se, el fet de no poder accedir als equipaments juvenils i l’escassa possibilitat de participar. Es tracta de mancances que ja existien i durant la pandèmia s’han fet més visibles, en les quals es requereix que l’administració pública hi posi més esforços i recursos. Aquesta és una idea clau que va sorgir durant el grup de treball.

Per aprofundir en el què es recull en aquest grup de treball, us recomanem el visionat complet del video, així com la lectura del document on es recullen les idees clau i les propostes de millora.

REPTE 2 Reconèixer la diversitat

REPTE 2: Reconèixer la diversitat de les persones joves, amb mirada interseccional i pel que fa a la seva identitat de gènere, cultural, sexual, de classe, capacitat

Quina paraula resumeix millor les propostes que hem fet en aquest grup pel reconeixement de la diversitat amb joves?

Els prejudicis avui dia estan en tot àmbits i en totes les capes de nostra societat; els tenim tots/es. S’alimenten del desconeixement que tenim i l’actual excés d’informació que ens arriba dóna un poder al consumidor d’aquesta informació de tenir una veritat absoluta donant força al rumor. Aquesta és una de les idees claus que van sorgir en el grup de treball.

Per aprofundir el què es recull en aquest grup de treball, us recomanem el visionat complet del vídeo, així com la lectura del document on es recullen les idees clau i les propostes de millora.

REPTE 3 Millorar la participació i la interacció

REPTE 3: Millorar la participació i la interacció entre joves de diversos orígens, cultures i religions

Quina paraula resumeix millor les propostes de participació i interacció que hem fet?

Allà on hi hagi un/a jove existeix la possibilitat de participar.

L’estigmatització del col·lectiu jove per part d’adults i institucions és una barrera per a la participació. Durant la pandèmia aquesta estigmatització s’ha vist incrementada. Aquesta és una idea clau que va sorgir durant el grup de treball.

Per aprofundir en el què es recull en aquest grup de treball, us recomanem el visionat complet del vídeo, així com la lectura del document on es recullen les idees clau i les propostes de millora.

ClownClusions i tancament

La darrera part del seminari vam poder gaudir de les Clownclusions a càrrec del Col·lectiu Bufrut; unes conclusions amb una mirada distesa i riallera però que copsen el resum del treball realitzat durant els diversos espais de treball.

Finalment, els assistents van poder resumir en una paraula les seves impressions les quals vam recollir en aquest núvol