Les obres fetes entre el CN Mataró i el Port suposen una inversió de 3,5 milions d´euros
El Ministeri de Medi Ambient ha acabat les obres de construcció del passeig Marítim, que han afectat 650 metres del tram central del litoral mataroní i a la platja més gran de la ciutat, la del Varador. La Ministra de Medi Ambient, Elvira Rodríguez, ha presidit aquest matí l’acte oficial d’inauguració, acompanyada de l’alcalde, Manuel Mas, i de la delegada del govern a Catalunya, Susanna Bouis.Les obres, que van començar el juny del 2002 i han afectat el tram del passeig comprès entre el CN Mataró i el Port, han estat executades per Audeca-Ploder i representen una inversió de 3.527.600,75 euros.
El projecte ha consistit en la construcció i estabilització d’un passeig marítim dotat de palmeres i nou arbrat, mobiliari i serveis específics per als usuaris de la platja. El passeig té una amplada mitjana de 25 metres i la major part de la zona transitable per als vianants és de sauló, tot i que s’ha construït també una vorera de paviment dur que separa el passeig de la calçada de circulació dels vehicles.
L’accés a la platja es pot realitzar des del passeig per cinc punts diferents amb rampes i passarel·les, els traçats dels quals tenen continuïtat si es miren sobre el plànol de la ciutat amb cinc carrers del casc urbà situat a l’altre costat de la via del tren i de la carretera N-II. Concretament, aquests accessos es troben situats al final de cada una de les prolongacions visuals dels carrers de Jaume Balmes, de Sant Joan, de Sant Pere, de Jordi Joan- i del pas subterrani per a vianants del carrer Sant Agustí, que l’Ajuntament va construir fa un parell d’anys com a avançament a les obres del passeig Marítim i amb la intenció de garantir una bona connexió de la zona marítima amb la ciutat.
Cada un dels grups de rampes i escales condueixen a una passarel·la de fusta en direcció al mar que té annexionada una petita zona de serveis on hi haurà les dutxes, els lavabos, els rentapeus, i un mòdul prefabricat per a la instal·lació de serveis de temporada. Aquests mòduls, que encara no estan instal·lats, presentaran un disseny homogeni amb forma de cub de fusta i que es preveu que estiguin tancats a l’hivern, es destinaran a establiments de gelats o orxateries.
Al costat de cada un dels cinc grups d’escales i rampes hi ha una petita grada i s’intentarà mantenir el terreny de la platja en unes condicions específiques per a la pràctica d’esports, jocs, o altres activitats a l’aire lliure.
Una de les novetats de les obres és la creació de quatre grans grups de dunes de sorra, que intenten concedir un aspecte més feréstec a aquesta franja litoral. La zona de dunes està situada entre les 5 passarel·les de fusta abans esmentades i, per facilitar el passeig entre elles, també s’han col·locat algunes passarel·les suplementàries distribuïdes de manera transversal.
Un altre dels aspectes que el projecte de construcció del passeig marítim ha inclòs també és el tractament viari de l’accés subterrani de vehicles conegut popularment com el Cargol. Les obres han consistit en modificar el traçat d’aquesta sortida/entrada de vehicles i en la construcció d’una petita rotonda que suavitza la incorporació dels vehicles al passeig, evitant el gir de 90 graus que abans presentava aquesta intersecció.