LLUM: com es pot reduir la factura de la llum? El bo social elèctric i el bo tèrmic

Per gaudir de descomptes a la factura de la llum a través del Bo Social Elèctric, cal tenir en compte que només es pot sol·licitar al MERCAT REGULAT, és a dir aquell on el Govern pot fixar un preu màxim a l’energia i on et protegeix de talls de subministrament si la teva situació és considerada vulnerable (IRER). Aquestes són les companyies que et permeten estar al Mercat Regulat: EnergiaXXI, Naturgy Gas&Power, BaserCor, Curenergía, Régsiti, Teramelcor, CHC Cor, Energia Ceuta XXI.

Per saber si tens dret al Bo Social Elèctric, cal entrar a www.civio.es/bono-social i completar el formulari. Si apareix que “Eres un consumidor vulnerable”, es pot sol·licitar

1.- Cal consultar una factura recent de la llum i buscar l’import corresponent a l’energia que s’ha consumit (que has gastat). Es troba al detall del preu de la factura i es mesura en kWh (exemple: 122 kWh).

Algunes companyies el detallen per consum en “hora punta, hora llano i hora valle”. Si és aquest el teu cas, hauràs de sumar els imports en kWh que apareixen a cada secció horària. I si la factura correspon a 2 mesos, hauràs de dividir els kWh resultants per 2.

ExemplesLímit de consum mensual bonificat*
Una parella sense fills132,25 KWh
Una parella amb un menor de 14 anys185,16 KWh
Una parella amb dos mesors de 14 anys224,83 KWh
Famílies nombroses396,75 KWh
Pensionistes160,00 KWh
* A cada KWh que consumeixis fins arribar a aquest import se li aplicarà el descompte del bo social. No hi haurà bonificació per als KWh que superin aquesta quantitat.

2.- Ara, compara els kWh mensuals que has consumit amb aquesta taula, tenint en compte la situació familiar més semblant a la teva.

3.- Com més s’apropi el teu consum mensual a l’import de la taula, més bonificació tindràs i -si et concedeixen el bo social- pagaràs molt poc. En canvi, com més allunyat et trobis d’aquest límit, l’impacte de la bonificació serà cada cop més reduït.

Cal recollir tota la documentació necessària.

1.- Tota la documentació haurà d’estar en català o en castellà. Si està en qualsevol altre idioma, cal traduir-la.

2.- Si el titular de la factura de la llum o bé algun familiar de més de 14 anys que resideixi amb el sol·licitant del bo social tan sols té passaport (no té NIF o NIE), no es podrà accedir al bo social.

3.- En aquest llistat consten tots els documents que cal presentar

VEURE LA TAULA: Documentació per a sol·licitar el bo social elèctric

Un cop tens tota la documentació, ja pots fer el tràmit amb la teva companyia de llum.

1.- Escaneja o fes fotos amb el mòbil a tota la documentació del punt 3 anterior.

2.- Aquesta documentació l’hauràs d’acompanyar del formulari de sol·licitud del bo social -que hauràs d’omplir manualment, signar i escanejar o fer-ne fotos amb el mòbil a tots els fulls- i enviar tot junt per correu electrònic a les adreces que t’indiquem a continuació:

Companyia de llumFormulari per sol·licitar el Bo SocialCorreu electrònic per enviar la sol·licitud
Endesa Energia XXISol·licitud bonosocial@energiaxxi.com
NaturgyFormulari de sol·licitud bonosocial@comercializadoraregulada.es
RepsolFormulari de sol·licitud bono-social@regsiti.com
IberdrolaSol·licitud bonosocial@curenergia.es
BASER COR de TotalEnergiesSol·licitud bonosocial@basercor.es
Qualsevol altra companyiaNomés podràs obtenir el bo social si et
dones d’alta amb qualsevol de les
companyies d’1 a 5. Si vols canviar-te de
companyia, no oblidis disposar d’una
factura recent de la llum per a fer els
tràmits amb la nova companyia. Aquesta
s’encarregarà tant de l’alta com de la
tramitació del bo social.

Portar físicament la documentació en paper a l’oficina més propera de la teva companyia de llum.

Habitualment, les companyies solen trigar un màxim de 10 dies naturals en contestar la sol.licitud de bo social.

Si passat aquest termini no has rebut cap resposta, pots trucar als següents telèfons:

CONTACTE AMB LES COMPANYIES (telèfons gratuïts)

  • Endesa/ Energia XXI: Tel. 800 760 333
  • Naturgy/ Comercializadora regulada : Tel. 900 100 502
  • Repsol / Regsiti: Tel. 900 101 505
  • Iberdrola / Curenergia: Tel. 911 253 657
  • Total Energies / Basercor: Tel. 900 902 947

A priori, el bo social tindrà una validesa de 2 anys, llevat que l’hagin concedit per família nombrosa. En aquest cas la seva validesa expirarà quan expiri la validesa del títol de família nombrosa.

Si no han concedit el bo social, recomanem informar-se de la causa del rebuig de la sol·licitud amb la companyia elèctrica o bé, dirigir-se a l’equip de serveis socials perquè t’ajudem a solucionar-ho.

El bo tèrmic és una ajuda econòmica adreçada a famílies amb pocs recursos que cobreix les despeses ocasionades per l’ús de calefacció, aigua calenta i cuina, independentment de quin sigui el sistema tèrmic utilitzat.

Pel sol fet de ser beneficiari del bo social elèctric es rep automàticament un INGRÉS al compte bancari corresponent al bo tèrmic.  Aquest ingrés sol produir-se a l’últim trimestre de l’any següent de la concessió i l’import varia en funció de l’àrea geogràfica i la situació de vulnerabilitat.

No cap sol·licitud específica. Es rep pel sol fet de ser beneficiari del bo social elèctric.

  • Es pot consultar periòdicament la llista de beneficiaris del bo tèrmic. Aquesta consulta cal fer-la entre els mesos d’agost i setembre  de l’any següent a l’any de concessió.
  • Si no estan domiciliats els pagaments de la factura de la llum, la Generalitat de Catalunya no podrà realitzar l’ingrés del bo tèrmic. Així que cal notificar a la Generalitat el número de compte bancari trucant al 012 i indicant “domiciliació del bo tèrmic” quan et preguntin pel motiu de la trucada. La trucada té un cost (no inclòs a les tarifes que es contracten amb les operadores) entre 0,43 i 0,83 euros per minut (segons l’operadora), IVA inclòs.
  • Si voleu saber més sobre el bo tèrmic, en AQUEST WEB trobareu més informació.