L’Oficina comarcal de Consum (OCIC) del Maresme ha atès 742 consultes des del moment en què es va decretar l’estat d’alarma. Gairebé el 60% dels temes plantejats per les persones consumidores estan directament relacionades amb la situació generada per la COVID-19.
Destaquen les consultes vinculades amb serveis relacionats amb les vacances, sent el transport aèri el que planteja més queixes. El 30,76% són per aquest motiu, principalment per la cancel·lació de vols i la manca de voluntat de les companyies aèries de reemborsar els imports dels bitllets pagats per les persones consumidores.
Davant d’aquesta problemàtica, cal recordar que les companyies aèries han de donar compliment al Reglament Europeu 261/2004, que indica el dret de les persones consumidores al reemborsament dels diners en cas de cancel·lació del vol, i l’Agència Catalana de Consum alerta de sancions en el cas que es detectin males pràctiques comercials al respecte.
Les resolucions de contractes de compra-venda de béns i de prestació de serveis, les telecomunicacions i els subministraments bàsics (aigua i llum) són els altres 3 blocs amb més consultes plantejades. També s’han atès consultes sobre els serveis funeraris, el dret de desestiment i les devolucions i garanties de productes i serveis.
Contextualitzant les xifres, les atencions realitzades per l’OCIC Maresme entre el 16 de març i el 31 de maig representen el 37% de la mitjana de peticions que rep anualment l’Oficina comarcal d’informació al consumidor del Maresme.