Finalitza amb èxit l’edició 2018/19 del programa “Cultura Emprenedora a l’Escola” als municipis de Sant Pol de Mar i Dosrius!

Coincidint amb el final del curs escolar, s’ha donat per acabat el programa educatiu per projectes “Cultura Emprenedora a l’Escola” als municipis de Dosrius i Sant Pol de Mar, que han participat amb la col·laboració del Consell Comarcal del Maresme. L’alumnat de 5è de primària crea i gestiona una cooperativa durant el curs escolar, elabora i ven uns productes artesanals i els beneficis es destinen a una entitat social de la comarca. 

 

Els alumnes de 5è de primària de l’escola Sant Pau (Sant Pol de Mar) i l’escola El Castell de Dosrius (Dosrius) han participat enguany al programa “Cultura Emprenedora a l’Escola” (CuEmE). L’objectiu d’aquest projecte, que és impulsat per la Diputació de Barcelona, és el de despertar l’esperit emprenedor dels i les alumnes de cicle superior i que adquireixin competències claus bàsiques a través de la simulació del procés de constitució d’una cooperativa.

A l’inici d’aquest curs acadèmic 2018/2019 els joves emprenedors van haver d’escollir, mitjançant assemblees i reunions: els noms de les seves cooperatives, el capital social que aportarien i també van haver d’elaborar els estatuts que permetrien, posteriorment, tramitar l’alta de les cooperatives. Un cop legalitzades, van posar-hi fil a l’agulla: van organitzar-se per departaments i van distribuir-se les tasques a realitzar. Posar-se d’acord va ser un aspecte essencial per la presa de decisions: escollir quins productes s’elaborarien o quin seria el seu preu de venda van ser punt d’inflexió al projecte. Tot havia d’estar a punt pel dia de venda dels productes, que arribaria el passat 4 de maig en el cas de l’escola de Dosrius, en el marc de l’Ecofira Dosrius, i el 7 de juny per l’escola de Sant Pol de Mar, en el marc del Mercat de venda no sedentària.

A la darrera fase del programa, que ha finalitzat el passat divendres 21 de juny, l’alumnat i els mestres van avaluar i fer balanç de tot allò que han après durant el projecte: com s’han sentit, de quina manera han treballat, com han gestionat els conflictes que han anat apareixent… També s’ha fet recompte dels diners ingressats amb la venda dels productes i, a través d’una votació, han decidit l’entitat social de la comarca a qui es destinaran part dels beneficis. Amb la resta dels diners han pogut gaudir d’una activitat conjunta amb la qual s’ha donat per finalitzat el programa i el curs. 

– Les cooperatives SUPERTEAM, UNITS i TOTS JUNTS, de l’escola “Sant Pau” de Sant Pol de Mar, han triat la Protectora d’animals d’Arenys de Munt i la Fundació MONA per destinar-hi un total de 150€ i col·laborar amb la causa. Amb la resta de diners han anat al cinema a veure “Aladdin”, han sopat pizzes a l’escola i s’han quedat a dormir.

– Les cooperatives QEM i ATLAS, de l’escola “El Castell de Dosrius”, han triat la Protectora “Amics dels animals” de Dosrius per destinar-hi un total de 60€ i col·laborar amb la causa. Amb la resta de diners han anat a esmorçar i a fer un gelat pel municipi.

La participació de l’Administració Pública en el projecte és essencial, perquè facilita la relació de les escoles amb l’entorn i promou la implicació dels agents locals. En aquest sentit, la tasca del Consell Comarcal del Maresme com a entitat supramunicipal és la de donar cobertura a aquells municipis que per la seva situació i recursos no compleixen els requisits mínims per poder participar-hi directament. El Consell es posa al servei de les escoles per coordinar i promoure aquest programa per tal que aquest tipus de municipis no quedin exclosos d’aquesta mena d’iniciatives.

A través del programa es pretén despertar l’Esperit emprenedor dels més menuts i fomentar i desenvolupar Competències clau bàsiques per al desenvolupament personal, social i professional de l’alumnat. Es reforcen valors ètics com ara la solidaritat, la igualtat d’oportunitats, l’equitat i constitueix una eina d’inclusió social. Les cooperatives centren l’activitat empresarial en la persona i no en el capital, es gestiona de manera democràtica i participativa i dóna part dels beneficis a projectes socials.

Durant el curs 2018-2019, més de 9.500 alumnes de primària de 217 escoles de la demarcació de Barcelona participen al programa CuEmE. El programa es lidera i coordina territorialment a través de 93 ajuntaments, alguns d’ells agrupats en 12 ens locals supramunicipals com Consells Comarcals, Consorcis, Mancomunitats o Agències territorials.