Els negocis a internet i les xarxes socials centren el V Fòrum de Joves Emprenedors del Maresme

 

El passat divendres 23 de febrer, al Teatre Monumental de Mataró, es va celebrar per cinquè any consecutiu el Fòrum de Joves Emprenedors, una iniciativa del Consell Comarcal del Maresme en la que col·laboren diverses entitats que aposten també per fomentar -especialment en aquests anys de crisi i de canvi d´estructures laborals- l´esperit emprenedor de les noves generacions. L´edició d´aquest any s’ha centrat en l´aprofitament d´Internet i de les Xarxes Socials per a la detecció d’oportunitats i la creació de negocis, una temàtica que va motivar extraordinàriament els joves estudiants assistents.

 
 

El V Fòrum es va iniciar amb la benvinguda i presentació a càrrec del President del Consell Comarcal del Maresme. Miquel Àngel Martínez i Camarasa va destacar que la implicació i la perseverança són les actituds essencials perquè un somni es transformi en projecte i el projecte en una realitat. També va recordar als joves assistents que el Servei d’Emprenedoria del Consell Comarcal ofereix un programa, Joves x Emprendre, que acompanya els interessats en la vivència de convertir una idea en un projecte empresarial.

En representació del Servei de Teixit Productiu de la Diputació de Barcelona, va intervenir Albert Torras, Cap de la Subsecció de Diagnosi, Seguiment i Avaluació. Després d’informar que ja són 64.000 els emprenedors atesos pels assessors de l’administració barcelonina, Torras va destacar que és la proximitat dels ens locals la que afavoreix el suport i el foment de l’emprenedoria i la dinamització del teixit productiu.

En l’organització d’aquest Vè. Fòrum han participat també el Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, el programa Catalunya Emprèn, l’Ajuntament de Mataró, el Servei d’Ocupació de Catalunya i el Fons Social Europeu.

 
Al llarg de la jornada van pujar a l’escenari sis experiències empresarials, artístiques i fins i tot personals, molt variades, encaminades a demostrar que el somni és possible i que només fa falta una empenta per iniciar-lo.

El feeling i l’entusiasme que en tot moment van desplegar els ponents, van despertar l’interès d’un públic format per alumnes de Batxillerat, ESO i Cicles Formatius. Molt receptius i plens d’energies positives, sovint van interrompre les ponències amb aplaudiments.

Va obrir foc la consultora de comunicació i màrqueting Txell Costa amb una conferència clarament motivacional: “Com aconseguir somnis tocant de peus a terra”. La innovadora artífex de TXELL COSTA GROUP i autora del llibre ”Working Happy”, va amenitzar la seva ponència amb un llenguatge clar i modern que sens dubte arribava al públic amb força.

En un silenci admirat, els estudiants maresmencs van seguir les seves explicacions sobre un model de negoci, el seu, sense oficina, sense horaris, sense currículums i sense càrrecs, on cadascú es fixa el seu sou i comparteix els objectius amb la resta de l’equip.

-Quan explicava el meu projecte, els grans em deien: on vas? -va exposar-. Però jo crec que això de les 8 hores diàries és ortopèdic, i les nòmines una invenció de la Revolució Industrial que està condemnada a desaparèixer, substituïda per la intraemprenedoria. 

També va apuntar que “els somnis tenen un peatge i cal tenir clar fins on podem defensar-los”. En aquest sentit, va recomanar als oients: conèixer-se molt bé, saber què els fa feliços i què és l’èxit per a cadascun d’ells, ser flexibles per acceptar la vida tal com ve i apostar per les relacions personals. 

-La vida és com un spagueti, tot enganxat i embolicat que ens permet aprendre moltes lliçons i aprofitar el moment precís -va dir-. I estem en un mercat saturat de tot on només es diferencien els qui són emocionalment sensibles amb les persones. 

Va finalitzar la seva intervenció recordant als joves que el món professional està canviant, que més de la meitat dels professionals aviat seran substituïts per robots i que ells poden també canviar el món apostant per la emprenedoria. 

-Els millennials i les dones són els líders -va remarcar-. I actualment triomfen “els petits”.

Tot seguit, es va entaular un animat col·loqui entre dos visions molt diferents de la influència de les Xarxes Socials al nostre món actual.

 
   

Enric Puig, Doctor en Filosofia i escriptor, va parlar del seu llibre “La gran adicción, cómo sobrevivim sin internet y no aislarse del mundo” i de la seva organització INSTITUT INTERNET. Tant un com l’altre tenen com objectiu promoure un us crític i responsable de la Xarxa i de les noves tecnologies en general. 

Després de mostrar el seu telèfon mòbil, sense Internet i amb teclat, Puig va explicar que va decidir apagar Internet quan es va adonar de les propietats negatives i les repercussions indesitjades que estava adquirint la Xarxa.

-Actualment el nou luxe és la privacitat -va reflexionar-. Internet està posant la gent al seu servei, i no a l’inrevés. I se n’aprofita de la soledat i les mancances.

A l’altre costat del ring, Marià Casals, jove influencer del moment, amb 226.000 seguidors a Instagram i 800 publicacions, viu de les Xarxes Socials des que es va fer famós fa un any i mig penjant-hi la seva imatge (www.instagram.com/mcasalss). Actualment, diverses empreses comercials sol·liciten els seus serveis, i és a punt de llançar una marca de roba pròpia. 

 



Instagram es perfila

com la Xarxa Social

més interessant

per a l’e-commerce

– Poder viure d’Internet i del teu hobby es entusiasmador -va explicar-. Però no és tan fàcil com sembla, hi has de dedicar moltíssimes hores. 

-O moltíssims diners -va aportar Enric Puig-. Amb l’afegit que t’has d’enfrontar diàriament a la reacció de la gent, opinions, crítiques…

Després d’afirmar que a ell personalment no l’afecten els qüestionaments dels usuaris, Casals va admetre que sabia separar la vida privada de la imatge que ofereix a la seva empresa on-line.

Per la seva banda, Puig va concloure que els smartphons s’esten convertint en una pròtesi digital que ens fa perdre capacitats perquè li confiem tot a l’aparatet.

La pregunta que va quedar a l’aire, a disposició del públic, va ser si un terme mig entre ambdues posicions era possible. 

 

La intensa jornada es va reprendre, després d’un kit-kat, amb les experiències de tres joves emprenedors del Maresme, que fa un parell d’anys eren asseguts entre el públic i en aquesta edició del Fòrum tenien la satisfacció de pujar a l’escenari, per explicar que havien tingut un somni i ara tenien una empresa.

FCBCN-FC BARCELONA NOTICIAS és un mitjà de comunicació on-line i gratuït que ofereix informació, notícies, horaris, calendaris, resultats, entrevistes, reportatges… sobre el Barça en formats de text, imatges, vídeos, gràfics…

Els emprenedors que van dur a terme el projecte van explicar que l’èxit calia atribuir-lo al fet d’haver trobat un nínxol dins del mercat: dedicar-se en exclusiva al futbol, al Primer equip del Barça i amb la particularitat d’oferir als seguidors tota l’actualitat en temps real, durant les 24 hores del dia. 

-Internet dona molt bones oportunitats, i de forma gratuïta -van explicar-. Nosaltres vam començar a escriure en un bloc, per hobby, i en veure l’èxit vam decidir crear el nostre propi gestor de continguts a l’alçada dels principals mitjans esportius.

En el seu primer any de vida, han triplicat les visites a les Xarxes Socials.

 



Les Xarxes Socials

són imprescindibles

per una negoci on-line

La següent exposició va córrer a càrrec de la creadora de GALABCN, una botiga on-line de calçat i complements.

La jove emprenedora va explicar de quina manera un hobby, compartit amb la seva mare, va ser el detonant del somni. I com l’expansió a Instagram, entre les amigues, les amigues de les amigues i les cosines de les amigues, la va portar a l’èxit.

També confessa que aquest èxit no ha estat ni gratuït ni casual, i que rere anys d’estudis empresarials i econòmics, va cercar ajuda per realitzar el seu somni de ser dissenyadora: es va posar en mans d’experts en emprenedoria i va fer un curs d’assessorament.

 





La il·lusió i la constància,

però també la formació,

són imprescindibles


El tercer ponent va parlar de la seva empresa EVENTEA ESDEVENIMENTS amb l’atractiu slogan “En cada detall radica una part de l’èxit”. 

Eventea es dedica a organitzar esdeveniment culturals, esportius, festius, fets a mida fins el més mínim detall. 

Els seus impulsors van tenir la idea quan, trobant-se a l’atur, van decidir informar-se al Consell Comarcal del Maresme sobre l’emprenedoria. 

El programa Joves x Emprendre els va proporcionar formació, i el projecte que van presentar com a final d’estudis és el que ara s’ha convertit en negoci.  

 


En el transcurs de la tertúlia en la que els tres joves emprenedors van presentar les seves empreses, tots van confessar que ara es trobaven ja en una segona fase del negoci: la de l’expansió, la d’ampliar la plantilla i la d’afrontar reptes i nous somnis de futur.

La jornada va tenir una cloenda molt original. Un grup d’animació, Team Building, va proposar una activitat encaminada a la millora de l’autoestima, la motivació i la cohesió d’equip: ballar una Haka dalt de l’escenari.

La Haka Kamate, originaria de Nova Zelanda, és una dansa tradicional maori que es feia abans de les batalles per intimidar els enemics, i que avui s’usa en diversos celebracions i en els partits de l’equip de rugbi nacional, The Old Blacks.

Aquesta activitat serveix per treballar la intel·ligència emocional i gestionar les actituds davant d’un repte: esforç, atenció, actitud positiva… Això significa que la persona que puja a l’escenari haurà de ser algú especialment motivat…

Un aplaudiment per als voluntaris i voluntàries que en un temps rècord van aprendre aquest haka: