L’ocupació en el sector turístic maresmenc creix. Les dades recollides a l’informe “Activitats turístiques. Situació laboral” elaborat per l’Observatori de Desenvolupament Local del Consell Comarcal mostren cinc anys consecutius d’increment de l’ocupació arribant, el 2016, a superar en gairebé un 13% els llocs de treball que el sector tenia el 2008, abans de l’inici de la crisi econòmica.
El Maresme té registrades 1.690 empreses que es dediquen al turisme. En aquest àmbit s’incorporen els serveis d’allotjament, els de menjars i begudes, les agències de viatges i els operadors turístics. El nombre de negocis del sector ha experimentat un creixement interanual del 3,24%.
L’any passat, el sector va donar feina a 10.938 assalariats (el 9,39% més que l’any anterior) i a 3.229 autònoms, una xifra que en aquest cas representa un descens del 0,25% respecte a 2015. El volum més important d’ocupació, tant pel que fa a assalariats com a autònoms, el generen els serveis de menjars i begudes.
Aquesta radiografia laboral indica que el sector turístic al Maresme gaudeix de bona salut pel que fa a ocupació. En els darrers cinc anys ha experimentat un creixement constant fins arribar a tenir gairebé un 13% més de llocs de treball que abans de l’inici de la crisi econòmica.
L’estacionalitat del sector
Tot i la bonança de les xifres, una anàlisi aprofundida posa de relleu l’estacionalitat del sector. L’estudi trimestral mostra com, depenent de l’època de l’any, varien els comptes de cotització i la grandària de les empreses; així com la contractació de personal que segueix una pautra cíclica (augmenta el segon i tercer trimestre de l’any i cau el primer i el quart).
La forta estacionalitat del sector indica que el sol i la platja continuen sent el principal pol d’atracció de visitants a la comarca. Des del Consorci de Turisme es vol capgirar la situació posant de relleu els valors patrimonials, culturals, esportius, gastronòmics… del Maresme, un territori que té en la diversitat la seva gran riquesa per ampliar perfils de turistes. Per aconseguir-ho, el Consorci s’ha marcat tres línies estratègiques d’actuació:
- Fidelització del client a partir de la millora en la qualitat dels serveis i atenció al client
- Creació de nous productes turístics
- Coneixement de les inquietuds del visitant per tal de poder oferir-li serveis i productes adaptats
Podeu ampliar aquesta informació consultant l’informe: “Activitats turístiques. Situació laboral“. Les dades més rellevants es mostren en aquesta infografia: