El model turístic centra el debat dels municipis del Maresme Nord, en el marc del Pla Estratègic Maresme 2015

 


Els municipis d´Arenys de Mar, Arenys de Munt, Canet de Mar, Calella, Pineda de Mar, Sant Cebrià de Vallalta, Sant Iscle de Vallalta, Sant Pol i Santa Susanna han participat en el primer debat territorial que organitza el Pla Estratègic Maresme 2015 al Maresme Nord. Amb una vuitantena d´assistents, turisme i medi ambient van ser els temes recurrents i a l´entorn dels quals va girar bona part del debat que es va celebrar a la sala de plens de l´ajuntament de Pineda de Mar.


En sintonia amb els objectius del projecte Maresme 2015 que impulsa el Consell Comarcal, administracions locals i agents socials, econòmics i culturals dels 8 municipis del Maresme Nord van abordar els seus objectius de futur en un interessant debat en el qual es va constatar una vegada més la necessitat de treballar plegats i unir esforços com a única via per aconseguir superar els reptes de futur. En paraules de l´economista Pere Lleonart: “si no ni ha consens i lideratge, cap negociació amb administracions superiors podrà tirar endavant”. El turisme i el medi ambient van ser els dos temes estrelles a l´entorn dels quals va girar el debat. L´empresari hoteler Pere Aragonés va posar sobre la taula la manca de sól, un dels principals problemes amb els quals, al seu entendre, es troba el sector a l´hora d´impulsar una renovació de les infrastructures i equipaments turístics que ja han quedat envellits. També va apostar per integrar l´oferta turística del Maresme sota la marca “Costa de Barcelona” o “Platges de Barcelona” per tal d´aprofitar el potencial d´atracció internacional de la ciutat comtal. La directora de l´Escola Universitat del Maresme que imparteix els estudis de turisme, Mar Isla, va aportar un nou element de reflexió: “El turisme no són només els alemanys que venen en autobús; el sol i la platja… hi ha un turisme creixent de cap de setmana que vol una bona qualitat en tota la seva estança. Per tant, s´ha de considerar la qualitat del comerç, dels serveis, dels productes de la terra i, en general, urbanística”. La intervenció dels alcaldes En el debat, els alcaldes de Sant Cebrià i de Sant Pol van incidir en els inconvenients del model turístic de sol i platja i en els avantatges del nou model turístic emergent. Entre d´altres temes, es va plantejar també la conveniència de considerar també municipi turístic a aquells que, tot i no disposar d´oferta hotelera, disposin d´infrastructura i d´atractius turístics. En aquest sentit, l´alcalde de Calella va defensar un canvi radical de visió en relació amb el turisme que, segons va dir, “més que en crisi, es troba en evolució” i va defensar que “per a la promoció d´un determinat municipi és fonamental comptar tant amb els recursos i atractius propis, com amb aquells dels que disposen els municipis veïns”. I l´alcalde d´Arenys de Munt va posar sobre la taula el valor estratègic del sòl, donat que les activitats turístiques de qualitat, i altres, tendeixen a ser extensives i per tant requereixen dotacions importants de sòl. Tot i les limitacions financeres dels municipis, Hem d´invertir per incrementar el patrimoni de sòl públic?, es va preguntar. El president del Consorci Costa del Maresme i alcalde de Cabrera, Carles Rocabert, també va explicar les línies de treball del Consorci per promocionar la comarca i que segueixen algunes de les estratègies apuntades: turisme de qualitat, promoció de l´oferta complementària, turisme de proximitat….etc. Per a més informació, podeu consultar el web
http://www.maresme2015.net