El Consell Comarcal celebra la fi dels peatges al Maresme i se centra ara en la pacificació de la N-II

Avui ja no cal treure’s el moneder per circular per la C-32. Amb l’aixecamant de les barreres de peatge, el Maresme posa fi a una reclamació històrica centrant ara tots els seus esforços en la pacificació de la N-II a partir de la seva progressiva conversió en via urbana. “L’aixecament de barreres posa la primera pedra i facilita el camí per aconseguir un dels grans reptes que tenim al Maresme que és aconseguir una carretera Nacional II més segura que només absorbeixi el trànsit local i una substancial millora del transport públic que faciliti l’abandonament del vehicle privat” ha dit el president del Consell Comarcal Damià del Clot qui, acompanyat de diferents càrrecs electes, va participar en l’acte organitzat ahir a la nit per celebrar l’aixecament definitiu de l’històric peatge de Vilassar de Dalt, el primer que es va implantar a l’estat ara fa 52 anys.

L’estudi realitzat per la Generalitat, a instàncies del Consell Comarcal, sobre els efectes en la mobilitat de l’alliberament dels peatges que divendres passat va presentar el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, a les alcaldies del Maresme parteix de la base que a partir d’avui la N-II viurà una important descongestió, tot i que serà desigual al llarg del seu traçat.

En el Baix Maresme, es calcula que la circulació per la carretera es reduirà entre un 25% i un 40%, un percentatge que superarà el 50% en el tram Mataró-Sant Andreu de LLavaneres i que s’anirà diluint a mesura que s’apropa a l’Alt Maresme amb valors d’entre el 15% i el 30% segons el tram.

La previsió és que el 85% del trànsit interurbà en el corredor fins a Calella es canalitzi a través de l’autopista i que es reverteixi la situació a l’Alt Maresme on fins ara ha estat la N-II la que ha aglutinat més circulació.

En aquest escenari, que allunya els presagis de col·lapse i defensa que l’autopista té prou capacitat per absorbir el nou trànsit, el govern català preveu la millora de la connectivitat amb la construcció fins el 2026 de sis nous enllaços entre l’autopista i la N-II i completar els de Sant Andreu de Llavaneres i Pineda de Mar.

El compromís de la Generalitat és invertir 120 milions d’euros entre 2022 i 2026. La meitat destinats a les millores de connectivitat a la C-32 i l’altra a la pacificació de la N-II amb un projecte constructiu per la integració urbana de la carretera al Baix Maresme i diversos projectes per trams per a la pacificació de la N-II a l’Alt Maresme.

BAIX MARESME:

  • S’incorpora un carril bici continu sobre la plataforma viària existent.
  • Es redueix la secció viària deixant un carril per sentit. Reducció de velocitat de la via.
  • Major integració del transport públic i millora de la seva accessibilitat per vianants.
  • Ampliació de voreres i espais de serveis. Creació d’un recorregut per a vianants continu.
  • Millora en les interseccions i fins a 6 noves possibles rotondes.
  • Millora general de la seguretat viària.
  • En breu es licitarà el Projecte Constructiu que determinarà la posició del conjunt d’elements.

ALT MARESME:

  • Conversió de la N-II en una via de trànsit més local, de connectivitat no comarcal.
  • Actuacions adaptades a les singularitats de cada tram.
  • En els trams on la caiguda de trànsit ho permeti, ajustar la capacitat de la via.
  • Millorar la seguretat viària, l’accessibilitat dels vianants i la integració de les parades d’autobús.
  • Millorar la connectivitat de la N-II amb la vialitat municipal amb fins a 10 noves possibles rotondes.
  • Incorporar una via ciclable al corredor contínua des de Mataró fins a Blanes, en continuïtat amb la del Baix Maresme i
  • amb el passeig marítim. Quan sigui possible s’incorporarà una via ciclista a la N-II i en altres casos la continuïtat de
  • la via ciclista serà a través del passeig marítim o altres vials urbans.
  • Es redactaran Projectes Constructius pels diferents trams a actuar.

DOCUMENTS:

Alliberament del peatge a la C-32. Efectes en la mobilitat i propostes d’actuacions

Pacte per la Mobilitat Sostenible al Maresme