En els 5 anys que porta en funcionament la Unitat d’Assessorament en Drets Energètics (UADE) que ofereix el Consell Comarcal als municipis de menys de 20.000 habitants del Maresme s’han tramitat 1.175 recursos per facilitar que les persones vulnerables puguin obtenir factures energètiques més econòmiques o, en el cas d’impagaments, evitar el tall dels subministres bàsics: l’aigua, la llum i el gas. Gairebé el 42% de les sol·licituds es van cursar l’any passat.
Aquest increment, acompanyat de la falta d’informació i de les dificultats de la ciutadania per accedir als canals directes per presentar les seves sol·licituds, han conduït el Consell Comarcal del Maresme a publicar el web “Drets energètics“. En aquesta guia pràctica s’informa de la vulnerabilitat energètica i de la protecció legal de les persones i famílies que pateixen aquestes situacions.
A més, marca l’itinerari que han de seguir les persones que tenen dificultats per fer front a les factures energètiques per obtenir l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (RER), un document que s’emet des dels serveis socials municipals i indispensable perquè les companyies comercialitzadores d’aigua, llum o gas aturin qualsevol procediment de tall.
L’espai “drets energètics” també informa dels ajuts que hi ha a l’abast per aconseguir reduïr les factures d’aigua, com estalviar en la factura del gas i com sol·licitar el Bo Social Elèctric o el Bo Tèrmic.
En el cas de l’AIGUA, hi ha dos tipus d’ajudes genèriques: la Tarifa Social del Cànon de l’aigua que cobra l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i l’ampliació dels trams de l’aigua que es pot sol·licitar per aquells habitatges en què hi convisquin 4 o més persones o en aquells amb persones amb un grau de discapacitat del 75% o superior.
Pel que fa a al GAS, a banda de comparar els preus que ofereixen les diferents companyies (es pot utilitzar el comparador de tarifes d’energia de la web oficial de la Comissió Nacional de los Mercados y la Competencia), tothom pot sol·licitar una tarifa regulada (tarifa TUR “ultimo recurso).
Quant a LA LLUM, les persones titulars d’un contracte poden comprovar en aquest web si tenen dret al Bo Social Elèctric. La seva tramitació és més complexa i només es pot sol·licitar si es té contractada una de les companyies subministradores que estan dins del Mercat Regulat. Això sí, una vegada s’ha obtingut el Bo Social Elèctric automàticament s’aconsegueix el Bo Tèrmic, una ajuda econòmica adreçada a famílies amb pocs recursos que cobreix les despeses ocasionades per l’ús de calefacció, aigua calenta i cuina, independentment de quin sigui el sistema tèrmic utilitzat.
Per facilitar que tota la informació continguda al portal “drets energètics” arribi al major nombre possible de persones, el Consell Comarcal ha editat uns fulls informatius que es repartiran els propers dies als ajuntaments de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials (ABSS) del Maresme.