Drets energètics

Tens dificultats per a pagar la llum, l’aigua i/o el gas?

Tens factures pendents de pagament?

T’expliquem com aconseguir factures més econòmiques i com poder arribar a evitar que et tallin un subministrament si ja has rebut l’avís”.

Encara que hagis rebut un/o varis avisos de tall de subministrament per impagament, tenim bones notícies per a tu. Si ets una persona/unitat familiar en situació de vulnerabilitat, la llei et pot protegir per evitar el tall de subministrament.

Trucar i explicar les teves dificultats econòmiques per a justificar factures pendents de pagament a la companyia que t’està amenaçant amb el tall del subministrament no serveix de massa. En canvi, presentar-li a la companyia el teu Informe de Risc d’Exclusió Residencial sí serveix. I molt.

Recolzant-se en la llei 24/2015 del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica i emparant-se en el conveni sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat, i l’eficiència energètica signat entre la Generalitat de Catalunya i la companyia Endesa, aquest informe l’emet Serveis Socials del teu municipi i certifica la teva situació de vulnerabilitat econòmica. És l’únic document generalment acceptat per les diferents comercialitzadores de llum, aigua i gas. Un cop el reben, aturen qualsevol procediment de tall.

Presentar-ho, però, no cancel·larà el deute que tinguis amb la comercialitzadora. Te’l seguiran reclamant. Però si tu no el pots pagar i ho demostres amb l’IRER, la companyia no podrà tallar-te el subministrament.

Depenent de cada ajuntament, hauràs de presentar-te -sense cita prèvia, amb cita prèvia o mitjançant una instància- als teus serveis socials municipals. I allà valoraran la teva situació econòmica i la de la teva unitat familiar. És important, doncs, que quan vagis a Serveis Socials portis fulls de nòmines, IRPF, i/o extractes bancaris tant teus com de les persones de la teva unitat familiar amb ingressos.

Per altra banda, és imprescindible que la persona que sol·liciti l’IRER sigui la titular del subministrament que té risc de tall.

Normalment serà el personal del teu ajuntament (treballadors/es socials o administratius/ves de serveis socials) qui enviïn l’IRER a la companyia que vol tallar-te el subministrament. Tot i així, nosaltres recomanem que et quedis amb una còpia de l’informe per si més endavant tens cap altre comercialitzadora que pretén tallar-te el subministrament.

L’IRER té una vigència d’un any. Passat aquest temps i si les teves circumstàncies (o les de la teva unitat familiar) no han variat, hauries de tornar a sol·licitar a Serveis Socials que et fes una nova valoració per tal que emetin un nou informe.

No oblidis renovar aquest document doncs serà la única manera de garantir el subministrament.