
Tens dificultats per a pagar la llum, l’aigua i/o el gas?
Tens factures pendents de pagament?
T’expliquem com aconseguir factures més econòmiques i com evitar que et tallin el subministrament si ja has rebut l’avís.
COM EVITAR TALLS EN ELS SUBMINISTRAMENTS
En casos on les persones es troben en situació de vulnerabilitat, si hi han rebuts impagats i que no s’hi pot fer front, les empreses subministradores no poden tallar la llum, gas o aigua.
La llei protegeix les persones i les unitats familiars que estan en situació de vulnerabilitat econòmica –o risc d’exclusió residencial–, per tant, davant dels talls per manca de pagament, el que has de fer és:
- Consultar si els ingressos de la unitat familiar són inferiors al topall i si és així,
- Dirigir-te als serveis socials del teu ajuntament amb els documents que demostrin la teva actual situació econòmica.
Els Serveis Socials són els únics que poden emetre un informe (IRER) per certificar la teva situació i evitar els talls de subministres.
Com sé si soc una persona o unitat familiar en situació de vulnerabilitat?
Les persones o unitats familiars amb risc d’exclusió residencial són aquelles que tenen ingressos inferiors a*:
- 2 vegades l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), si es tracta de persones que viuen soles.
- 2,5 vegades l’IRSC, si es tracta d’unitats de convivència (més d’una persona).
- 3 vegades l’IRSC, en cas de persones amb discapacitats o amb gran dependència.
*Els càlculs s’han de fer segons LA ZONA GEOGRÀFICA DE REFERÈNCIA. Podeu veure quina és la vostra en AQUEST ENLLAÇ
Excepcionalment, si els ingressos són superiors però hi ha un risc imminent de perdre l’habitatge també es pot demanar al servei social que valori si es pot incloure en la situació de risc d’exclusió residencial.
Què és l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER)?
És l’informe que farà l’equip de serveis socials en el qual es certifica la situació de vulnerabilitat econòmica.
És l’únic document acceptat per les diferents comercialitzadores de llum, aigua i gas.
Un cop el reben, aturen qualsevol procediment de tall. Presentar-ho però, no cancel·larà el deute amb la comercialitzadora. El continuaran reclamant. Però si no es pot assumir la despesa i s’acredita amb l’IRER, la companyia no podrà tallar el subministrament.
Així s’estipula a la llei 24/2015 del 29 de juliol, de mesures urgents per fer front a l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i de la pobresa energètica i, emparant-se en el conveni sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat, i l’eficiència energètica signat entre la Generalitat de Catalunya i la companyia Endesa.
Com he de sol·licitar l’IRER?
Depenent de cada ajuntament, cal adreçar-se mitjançant una instància als serveis socials municipals, i ells valoraran la situació econòmica de la unitat familiar. És important que es justifiqui mitjançant rebuts de nòmines, declaració de renda, i/o extractes bancaris de totes les persones de la unitat familiar amb ingressos.
Per altra banda, és imprescindible que qui sol·licita l’IRER sigui el titular del subministrament que té risc de tall.
A qui s’ha d’enviar l’IRER?
Normalment, l’equip de serveis socials s’encarrega d’enviar l’IRER a la companyia subministradora.
Quina vigència té l’IRER?
L’IRER té una vigència d’un any. Passat aquest temps i si les teves circumstàncies (o les de la teva unitat familiar) no han variat, cal tornar a sol·licitar a Serveis Socials que faci una nova valoració per tal d’emetre, si es correspon, un nou informe.