Avui, 16 de gener, comença una prova pilot per incorporar un nou biodiesel en els autobusos urbans de Mataró. La prova es realitza en un sol autobús i durarà fins el 28 de febrer.
L’Ajuntament de Mataró, l’Institut Català d’Energia de la Generalitat de Catalunya (ICAEN), el fabricant del nou biodiesel, Biodiesel Peninsular (BDP), i l’empresa gestora del servei públic urbà de transport de Mataró -Corporación Española de Transporte S.A.(CTSA)- han arribat a un acord per provar aquest nou combustible en els autobusos de Mataró. Mentre duri la prova, BDP subministrarà el combustible acordat (30% biodiesel – 70% gasoil); CTSA farà tots els canvis tècnics interns necessaris per posar en marxa la prova, en portarà un control diari i enviarà els resultats a l’Ajuntament i l’Institut Català d’Energia, qui seran els responsables de valorar les millores energètiques i ambientals que s’aconsegueixen a la ciutat.
L’any 1992, Mataró ja va utilitzar un combustible d’origen vegetal en els transports urbans, el Diesel-Bi, que procedia de l’oli de colza. Mataró Bus, gestionada en aquell moment per l’empresa Trapsa, va ser la primera en l’Estat en utilitzar-lo en autobusos urbans. La prova, feta en 4 autobusos, es va haver d´aturar perquè l’empresa italiana que subministrava el producte va deixar de fer-ho. Actualment, s´ha posat en funcionament a Catalunya la primera planta de producció de biodiesel a Espanya, garantint així el subministrament regular de combustible. Amb la iniciativa, l’Ajuntament portarà a terme un dels compromisos adoptats en l´Agenda 21 i en el Pacte per a la Mobilitat de Mataró: incentivar l’estalvi energètic i millorar la qualitat de l’aire.
El biodiesel és una alternativa als combustibles fòssils, com el gasoil o la gasolina, perquè és una energia renovable, neta i ecològica. El seu ús redueix l’emissió de gasos i partícules a l’atmosfera, no genera sofre ni metalls pesats perjudicials per la nostra salut i es degrada totalment de forma natural en 28 dies. A més a més, es pot utilitzar sense fer cap modificació prèvia en els vehicles convencionals que utilitzin gasoil, ja siguin autobusos o turismes. BDP obté el biodiesel a partir dels olis i greixos vegetals ja utilitzats. L’empresa s’encarrega de recollir els olis usats en bars, restaurants, hotels, indústries del sector alimentari i deixalleries de tota la comarca, i convertir-lo en biodiesel.
CTSA ha decidit començar la prova en l’autobús núm. 24. Abans d’iniciar-la s’han canviat els diferents filtres del motor (oli, gasoil i aire) per tal de poder valorar correctament els resultats. Durant el període de prova es controlarà el consum de combustible, els olis i filtres, i les prestacions del vehicle com ara la potència. L’Institut Català d´Energia avaluarà els consums energètics i l´emissió de contaminats i compararà els resultats amb els valors del vehicle quan funciona amb gasoil. A principis del mes de març es tornaran a reunir tots els implicats per valorar l´extensió de la utilització del biodiesel a tota la flota.