Si ets una persona que està passant per una situació vulnerable, si tens rebuts impagats i que realment no puguis pagar, has de saber que les empreses subministradores no et poden tallar la llum, el gas o l’aigua.
La llei protegeix les persones i les unitats familiars que estan en situació de vulnerabilitat econòmica –o risc d’exclusió residencial–, davant dels talls per manca de pagament.
El que has de fer és:
- mirar si els teus ingressos són inferiors al topall i si és així,
- anar amb els teus documents que demostrin la teva actual situació econòmica a l’equip de serveis socials del teu ajuntament.
Ells són els únics que poden emetre un informe (IRER) per certificar la teva situació i evitar els talls de subministres.
Com sé si soc una persona o unitat familiar en situació de vulnerabilitat?
Les persones o unitats familiars amb risc d’exclusió residencial són aquelles que tenen ingressos inferiors a:
- 2 vegades l’indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), si es tracta de persones que viuen soles.
- 2,5 vetgades l’IRSC, si es tracta d’unitats de convivència (més d’una persona).
- 3 vegades l’IRSC, en cas de persones amb discapacitats o amb gran dependència.
* Podeu consultar els valors de l’IRSC en funció del vostre lloc de residència CLICANT AQUÍ
De forma excepcional, si els ingressos són superiors però hi ha un risc imminent de perdre l’habitatge, també es pot demanar a serveis socials que valori si hi ha situació de risc d’exclusió residencial.
Què és l’Informe de Risc d’Exclusió Residencial (IRER)?
És l’informe que farà l’equip de serveis socials del teu ajuntament en el que es certifica la teva situació de vulnerabilitat econòmica.
És l’únic document acceptat per les diferents comercialitzadores de llum, aigua i gas. Un cop el reben, aturen qualsevol procediment de tall.
Presentar-ho, però, no cancel·larà el deute que tinguis amb la comercialitzadora. Te’l seguiran reclamant. Tot i això, si no el pots pagar i ho demostres amb l’IRER, la companyia no podrà tallar-te el subministrament.
Així ho diu la llei 24/2015 del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica i s’empara en el conveni sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat, i l’eficiència energètica signat entre la Generalitat de Catalunya i la companyia Endesa.
Com he de sol·licitar l’IRER?
Depenent de cada ajuntament, hauràs de presentar-te -sense cita prèvia, amb cita prèvia o mitjançant una instància- als teus serveis socials municipals. I allà valoraran la teva situació econòmica i la de la teva unitat familiar. Es important, doncs, que quan vagis a Serveis Socials portis fulls de nòmines, declaració de renda, i/o extractes bancaris tant teus com de les persones de la teva unitat familiar amb ingressos.
Per altra banda, és imprescindible que la persona que sol·liciti l’IRER sigui la titular del subministrament que té risc de tall.
A qui s’ha d’enviar l’IRER?
Normalment seran les treballadores socials o les administratives de serveis socials del teu ajuntament quines enviïn l’IRER a la companyia que vol tallar-te el subministrament. Tot i així, nosaltres recomanem que us quedeu amb una còpia de l’informe per si més endavant teniu cap altre comercialitzadora que pretén tallar-vos el subministrament.
Quina vigència té l’IRER?
L’IRER té una vigència d’un any. Passat aquest any i si les teves circumstàncies (o les de la teva unitat familiar) no han variat, hauries de tornar a sol·licitar a Serveis Socials que et fes una nova valoració per tal que emetin un nou informe.
No oblidis renovar aquest document doncs serà la única manera de deixar de garantir el subministrament.