Presentació del Servei
La mediació intercultural és un recurs professional que pretén facilitar les relacions i la integració intercultural entre persones o grups presents en un mateix territori, i pertanyent a una o vàries cultures.
El mediador intercultural actua de pont entre els actors amb dificultats de comunicació i/o conflictes de convivència per algun dels següents motius:
- Desconeixement mutu dels codis de referència cultural i dels processos de relació intercultural.
- Desconeixement dels serveis que ofereixen les institucions públiques i privades i de les vies per accedir-hi.
- Desconeixement de la realitat social i cultural de les persones a les que s´atén per part dels agents socials.
- Situació de desigualtat i existència de prejudicis i estereotips en les relacions entre persones i grups culturalment diversos.
- Vulnerabilitat psicosocial de persones i minories immerses en processos d’adaptació social i de canvi
En definitiva, la mediació és la intervenció d’un tercer mediador, amb capacitat per donar a conèixer les claus, les representacions culturals i socials dels actors implicats, per superar situacions de desconeixement i incomunicació, conflictes de valors o interessos, o l’existència de diferències o desigualtats.
Objectiu del Servei
Construir una societat intercultural, és a dir, transformar la comunicació i la relació entre persones i grups de cultures diverses per a que sigui possible unir sense confondre i distingir sense separar.
Més concretament, pretenem:
- Facilitar les relacions i la integració intercultural entre persones o grups diversos.
- Millorar el coneixement per part de les persones nouvingudes dels codis de referència presents a la societat d´acollida, així com del funcionament dels recursos i serveis amb els que interactuen.
- Aportar als professionals informació sobre codis culturals que facilitin una intervenció més adequada.
- Facilitar la presa d´acords i el posterior seguiment.
Funcions del mediador/a intercultural
Les principals funcions del mediador intercultural són les següents:
Assessorar i acompanyar els professionals en la seva relació amb els col·lectius migratoris, en temes de diversitat cultural i de relacions intercomunitàries:
- Aportar la informació pertinent sobre la cultura i la societat d´origen dels usuaris.
- Orientació cultural en el plantejament d´objectius de treball i en el disseny de l’estratègia d’intervenció.
- Identificar i contextualitzar els principals focus de tensió psicològica inherents a l´atenció a la població immigrada, amb la finalitat de que puguin relativitzar-los.
Atendre els conflictes detectats, posar en pràctica polítiques de prevenció i col·laborar a resoldre’ls.
Millorar la comunicació, la relació i la integració social:
- Interpretació lingüística i cultural
- Interpretació sociocultural.
Assessorar a les persones que són usuàries dels serveis en la seva relació amb els professionals d’atenció a la població immigrada:
- Conscienciar sobre preconcepcions, prejudicis, estereotips i sabers, i relativitzar-los quan apareixen.
- Aportar-los els elements necessaris per decidir i actuar independentment.
- Acompanyar i/o donar suport en les tasques que ho requereixin, transmetent les pautes i la confiança necessària perquè puguin realitzar-los per sí mateixos.
Dinamització comunitària, a través de col·laborar en projectes de participació social i comunitària, en la relació entre col·lectius minoritaris i la societat d’acollida.
Accions que realitza el mediador/a intercultural
- Intervencions de mediació intercultural amb usuaris/es de serveis a petició dels professionals o dels propis usuaris (casos):
- Posar-se en contacte amb la persona que realitza la sol·licitud per conèixer el cas i acordar intervenció.
- Presentar el servei a l’altra part que hi intervé per presentar el servei, saber si accepten la mediació.
- Intervenció conjunta amb les dues parts, facilitant l´apropament entre aquestes i l’adopció d’acords.
- Seguiment dels acords presos.
- Intervencions de mediació intercultural comunitària:
- Posar-se en contacte amb la persona que realitza la sol·licitud per conèixer el cas i acordar intervenció.
- Presentar el servei a l’altra part que hi intervé per presentar el servei, saber si accepten la mediació.
- Intervenció amb cadascuna de les parts, si el cas ho requereix.
- Intervenció conjunta amb totes les parts, facilitant l’apropament entre aquestes i l’adopció d’acords.
- Seguiment dels acords presos.
- Xerrades a mares i pares d’alumnes nouvingutsen centres escolars:
- Posar-se en contacte amb la persona que realitza la sol·licitud per conèixer i valorar les necessitats, presentar una nostra proposta d’intervenció i acordar l’actuació i continguts a tractar.
- Trucar a les famílies per reforçar la convocatòria, incidint en la importància de la seva participació.
- Participar a la xerrada amb les famílies, facilitant l’apropament entre l’escola i les famílies.
- Seguiment dels acords presos.
- Altres actuacions de dinamització comunitària, a petició dels ajuntaments, serveis i/o entitats, que requereixin del servei.