La COVID19 ha fet ploure sobre mullat en l’emergència habitacional. Abans de 2020, l’accés a l’habitatge era una de les causes principals de pobresa registrades al Maresme; l’esclat de la pandèmia ha agreujat el problema i tots els indicadors apunten que la situació es complicarà encara més els propers mesos quan venci la moratòria de desnonaments.
El Consell Comarcal, atenent la petició de diferents ajuntaments, posarà en marxa el programa “Oficina d’Habitatge al Territori 2021-2023 per fer front a la crisi socioeconòmica derivada de la pandèmia de la COVID-19“.
El programa, aprovat per unanimitat en el darrer Ple, donarà suport als ajuntaments en tots els temes relacionats amb l’habitatge i treballarà conjuntament amb els serveis socials municipals en els casos més complexes en què la persona afectada es trobi en risc d’exclusió social residencial.
El suport tècnic especialitzat permetrà, d’entrada, descarregar els serveis socials que en els darrers mesos han detectat un increment exponencial de les consultes relacionades amb el pagament de les rendes de lloguer i d’hipoteca, les dificultats per accedir a un habitatge de lloguer o de propietat, els desnonaments, les ocupacions il·legals, la manca d’habitatge social i l’augment de preus, entre d’altres.
Els ajuntaments que ja s’han mostrat interessats en aquest programa són Canet de Mar, Vilassar de Mar, Premià de Mar, Arenys de Mar, Arenys de Munt, Sant Vicenç de Montalt, Pineda de Mar i Premià de Dalt.
El conseller de Serveis a les Persones, Marc Bosch, considera que la pandèmia i la crisi econòmica que ha provocat posa de manifest “la necessitat d’avançar cap a un un model més responsable socialment i territorialment, menys especulatiu i més segur” i per això cal treballar conjuntament des del món local.
La Borsa de Lloguer comarcal ja treballa en aquesta línia d’ampliar l’oferta de pisos de lloguer a preus assequibles per garantir d’aquesta manera l’accés de la població a un habitatge digne i a un preu just.