L’exposició “Que no et venguin la llauna” comença a rodar pel Maresme i Pineda de Mar és el municipi on fa la primera parada. Es pot visitar fins al 9 de novembre a can Jalpí. La seva ruta posterior, fins a l’abril de 2025, passarà per Caldes d’Estrac (11-25 de novembre), Argentona (9-30 de desembre), Arenys de Munt (13-24 de gener de 2025), Vilassar de Mar (26 de gener-23 de febrer de 2025) i Santa Susanna (24 de febrer – 16 de març).
Aquesta exposició forma part de la campanya general que sota el mateix nom ha impulsat l’oficina Jove del Maresme per afavorir els hàbits saludables i despertar l’esperit crític del jovent davant dels missatges publicitaris que promouen falsos mites a l’entorn de les begudes energètiques.
La campanya, que es va presentar el passat mes d’abril, ha estat molt ben acollida per part de professionals de la infermeria del programa Salut i Escola, nutricionistes i referents de salut comunitària que han trobat en “Que no et venguin la llauna” una bona eina per treballar la prevenció i els hàbits saludables entre el jovent.
També s’hi han interessat diferents entitats que desenvolupen la seva activitat amb jovent. Justament aquesta setmana, la campanya s’ha presentat a la Taula Comarcal d’esports 2024, organitzada pel Consell Esportiu del Maresme, que es va celebrar a Canet de Mar
Les dades apunten que gairebé la meitat dels joves d’entre 14 i 18 anys consumeixen regularment begudes energètiques i, sovint, desconeixen els efectes perjudicials que un consum excessiu pot tenir sobre la seva salut. La moda, la publicitat i les falses creences estan convertint aquestes begudes en un hàbit per a molts adolescents abans de l’entrenament del gimnàs, abans d’un examen i, fins i tot, en moments de lleure barrejades amb alcohol.
“Que no et venguin la llauna” facilita informació en diferents suports (material audiovisual, plafons, flyers…) que convida a la reflexió sobre la societat de consum i com el mercat genera necessitats acompanyades d’una estratègia de venda. Tot el material generat es pot consultar a l’espai web de la campanya on també s’ha publicat una guia de dinamització per ajudar els i les professionals en el treball de la prevenció i promoció de la salut entre les persones joves.
Tot el material gràfic i visual de la campanya (video, plafons, cartell, flyer, il·lustracions…) ha estat elaborat per Rafa Aguilera i Maria Agüero, dos joves de la comarca inscrits al Mapa de Joves Artistes del Maresme.
A més del Consell Comarcal del Maresme i l’Ajuntament de Mataró, participen en el projecte: l’Agència Catalana de la Joventut i la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil, l’Ajuntament d’Argentona, l’Ajuntament de Pineda de Mar, el Consell Esportiu del Maresme, l’Institut Català de la Salut, la Subdirecció General d’Addiccions, VIH, ITS i Hepatitis Víriques, i els Ajuntaments de Calella, Malgrat de Mar, Palafolls i Tordera, a través del Servei Intermunicipal LA RULA.