LLUM: com es pot reduir la factura de la llum? El bo social elèctric i el bo tèrmic

Gaudeix de descomptes a la teva factura de la llum a través del Bo Social Elèctric, però només el pots sol·licitar si estàs al MERCAT REGULAT, és a dir aquell on el Govern pot fixar un preu màxim a l’energia i on et protegeix de talls de subministrament si la teva situació és considerada vulnerable (IRER). Aquestes són les companyies que et permeten estar al Mercat Regulat: EnergiaXXI, Naturgy Gas&Power, BaserCor, Curenergía, Régsiti, Teramelcor, CHC Cor, Energia Ceuta XXI

Sol·licitar-lo és un tràmit feixuc  i  et caldrà presentar molta documentació.

Nosaltres et donem suport, segueix les passes que t’indiquem a continuació.

Per saber si tens dret al Bo Social Elèctric, entra a www.civio.es/bono-social i complerta el formulari. Si un cop cliques a “Calcular” et surt que “Eres un consumidor vulnerable”, podràs sol·licitar-lo!

1.- Agafa una factura recent de la llum i busca l’import corresponent a l’energia que has consumit (que has gastat). El trobaràs al detall del preu de la factura i es mesura en kWh (exemple: 122 kWh).

Algunes companyies el detallen per consum en “hora punta, hora llano i hora valle”. Si és aquest el teu cas, hauràs de sumar els imports en kWh que apareixen a cada secció horària. I si la factura correspon a 2 mesos, hauràs de dividir els kWh resultants per 2.

ExemplesLímit de consum mensual bonificat*
Una parella sense fills132,25 KWh
Una parella amb un menor de 14 anys185,16 KWh
Una parella amb dos mesors de 14 anys224,83 KWh
Famílies nombroses396,75 KWh
Pensionistes160,00 KWh
* A cada KWh que consumeixis fins arribar a aquest import se li aplicarà el descompte del bo social. No hi haurà bonificació per als KWh que superin aquesta quantitat.

2.- Ara, compara els kWh mensuals que has consumit amb aquesta taula, tenint en compte la situació familiar més semblant a la teva.

3.- Com més s’apropi el teu consum mensual a l’import de la taula, més bonificació tindràs i -si et concedeixen el bo social- pagaràs molt poc. En canvi, com més allunyat et trobis d’aquest límit, l’impacte de la bonificació serà cada cop més reduït.

Reuneix tota la documentació necessària. Aquí és on a molta gent li tomben la sol·licitud. Així que sigues molt curós i segueix fil per randa el que ara et detallem:

1.- Tota la documentació haurà d’estar en català o en castellà. Si està en qualsevol altre idioma, l’hauràs de portar traduïda.

2.- Si el titular de la factura de la llum o bé algun familiar de més de 14 anys que resideixi amb el sol·licitant del bo social tan sols té passaport (no té NIF o NIE), no continuïs amb la sol·licitud del bo social elèctric doncs no te’l concediran.

3.- Et mostrem en aquest llistat tots els documents que hauràs de presentar

VEURE LA TAULA: Documentació per a sol·licitar el bo social elèctric

Un cop has recollit tota la documentació, és hora de presentar-la a la teva companyia de la llum.

Procediment ràpid

1.- Escaneja o fes fotos amb el mòbil a tota la documentació del punt 3 anterior.

2.- Aquesta documentació l’hauràs d’acompanyar del formulari de sol·licitud del bo social -que hauràs d’omplir manualment, signar i escanejar o fer-ne fotos amb el mòbil a tots els fulls- i enviar tot junt per correu electrònic a les adreces que t’indiquem a continuació:

Companyia de llumFormulari per sol·licitar el Bo SocialCorreu electrònic per enviar la sol·licitud
Endesa Energia XXISol·licitud bonosocial@energiaxxi.com
NaturgyFormulari de sol·licitud bonosocial@comercializadoraregulada.es
RepsolFormulari de sol·licitud bono-social@regsiti.com
IberdrolaSol·licitud bonosocial@curenergia.es
BASER COR de TotalEnergiesSol·licitud bonosocial@basercor.es
Qualsevol altra companyiaNomés podràs obtenir el bo social si et
dones d’alta amb qualsevol de les
companyies d’1 a 5. Si vols canviar-te de
companyia, no oblidis disposar d’una
factura recent de la llum per a fer els
tràmits amb la nova companyia. Aquesta
s’encarregarà tant de l’alta com de la
tramitació del bo social.

El nostre procediment és més tediós. Però t’estalviarà maldecaps i té més probabilitats d’èxit.

1.- Un dels punts on es generen més errades i que és causa de suspensió de la sol·licitud del bo social elèctric és la informació que els sol·licitants fiquen al formulari. En moltes ocasions, tot i ser correcte, les companyies no l’accepten. I és que l’aparentment innocent document està ple de “trampes”.

Per això, et suggerim el següent:

Porta físicament la documentació en paper a l’oficina més propera a casa teva de la teva companyia de la llum.

CompanyiaOficinesTelèfon
Endesa / Energia XXIBusca l’Oficina més propera800 760 909
Naturgy/Comercializadora Regulada Gas&PowerCamí Ral de la Mercè 565, Mataró938378138
Repsol/RegsitiC/ Calderón nº 38-42 Local 5, 08201 Sabadell
Atnció telefònica i per WhatsAPP: 629 617 091
Iberdrola /CurenergiaBusca l’oficina més propera934 864 484
Total Energies /BasercorBusca l’oficina més propera900 902 947
Qualsevol companyiaNomés podràs obtenir el Bo Social si et dones d’alta en alguna de les companyies anteriors.
  1. Demana que t’omplin allà el formulari de sol·licitud del bo social elèctric. Tot i què això pot semblar un caprici per part teva, pot resoldre’t molts problemes perquè el personal de les companyies elèctriques saben com omplir-lo correctament.
    1. Un cop omplert, tots els membres de la unitat familiar hauran de signar-lo. Pots anar a l’oficina amb tots ells i que el signin in-situ. O bé, t’hauràs de dur a casa el formulari de sol·licitud, que te´l signin i tornar-lo a portar a l’oficina de la companyia de la llum. Malgrat ser més tediós, nosaltres et suggerim aquesta segona via.Un cop presentat el formulari de sol·licitud i tota la documentació, el personal de l’oficina l’enviarà al seu departament de bons socials.
  2. Tediós? Doncs sí. Però t’assegurem que aquesta manera de fer-ho et donarà un millor resultat.

Habitualment, les companyies solen trigar un màxim de 10 dies naturals en contestar la sol.licitud de bo social.

Si passat aquest termini no has rebut cap resposta, pots trucar als següents telèfons:

CONTACTE AMB LES COMPANYIES (telèfons gratuïts)

  • Endesa/ Energia XXI: Tel. 800 760 333
  • Naturgy/ Comercializadora regulada : Tel. 900 100 502
  • Repsol / Regsiti: Tel. 900 101 505
  • Iberdrola / Curenergia: Tel. 911 253 657
  • Total Energies / Basercor: Tel. 900 902 947

Si te l’han concedit, felicitats. A priori, el teu bo social tindrà una validesa de 2 anys (a no ser que te l’hagin concedit per ser família nombrosa doncs la validesa expirarà quan caduqui la validesa del títol de família nombrosa).

Si no te l’han concedit, calma! Passa més vegades del que et puguis pensar. En aquest cas, et demanem que t’informis de la causa del rebuig de la sol·licitud del bo social i que vagis a serveis socials del teu municipi. Aquí t’ajudarem a solucionar-ho.

El bo tèrmic és una ajuda econòmica adreçada a famílies amb pocs recursos que cobreix les despeses ocasionades per l’ús de calefacció, aigua calenta i cuina, independentment de quin sigui el sistema tèrmic utilitzat.

Pel sol fet de ser beneficiari del bo social elèctric a 31/12/202X rebràs automàticament un INGRÉS al teu compte bancari corresponent al bo tèrmic.  Aquest ingrés sol produir-se a l’últim trimestre de l’any 202X+1 i l’import varia en funció de la teva àrea geogràfica i la teva situació de vulnerabilitat (a 2023, els beneficiaris rebien entre 262 i 661 euros).

No l’has de demanar. Te’l pagaran pel sol fet de ser beneficiari del bo social elèctric.

  • Pots anar consultant periòdicament si apareixes a la llista de beneficiaris del bo tèrmic a la següent adreça. Aquesta consulta l’hauràs de fer entre els mesos d’agost i setembre  de l’any següent a l’any de concessió.
  • Si no tens domiciliat el pagament de la factura de la llum, la Generalitat de Catalunya no et podrà realitzar l’ingrés del bo tèrmic. Així que hauràs de notificar a la Generalitat el teu número de compte bancari trucant al 012 i indicant “domiciliació del bo tèrmic” quan et preguntin pel motiu de la trucada. La trucada té un cost (no inclòs a les tarifes que es contracten amb les operadores) entre 0,43 i 0,83 euros per minut (segons l’operadora), IVA inclòs.
  • Si vols saber més sobre el bo tèrmic, en AQUEST WEB trobaràs més informació.