Drets energètics

T’expliquem com aconseguir factures més econòmiques i com poder arribar a evitar que et tallin un subministrament si ja has rebut l’avís.

Si ets una persona que està passant per una situació vulnerable, si tens rebuts impagats i que realment no els puguis pagar, has de saber que les empreses subministradores no et poden tallar la llum, gas o aigua.

La llei protegeix les persones i les unitats familiars que estan en situació de vulnerabilitat econòmica –o risc d’exclusió residencial–, per tant, davant dels talls per manca de pagament, el que has de fer és:

  1. Mirar si els teus ingressos són inferiors al topall i si és així,
  2. Anar a serveis socials del teu ajuntament amb els documents que demostrin la teva actual situació econòmica

Serveis socials són els únics que poden emetre un informe (IRER) per certificar la teva situació i evitar els talls de subministres.

Les persones o unitats familiars amb risc d’exclusió residencial són aquelles que tenen ingressos inferiors a*:

  • 2 vegades l’Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya (IRSC), si es tracta de persones que viuen soles.
  • 2,5 vegades l’IRSC, si es tracta d’unitats de convivència (més d’una persona).
  • 3 vegades l’IRSC, en cas de persones amb discapacitats o amb gran dependència.

*Els càlculs s’han de fer segons LA ZONA GEOGRÀFICA DE REFERÈNCIA. Podeu veure quina és la vostra en AQUEST ENLLAÇ

Excepcionalment, si els ingressos són superiors però hi ha un risc imminent de perdre l’habitatge també es pot demanar al servei social que valori si es pot incloure en la situació de risc d’exclusió residencial.

És l’informe que farà l’equip de serveis socials del teu ajuntament en el que es certifica
la teva situació de vulnerabilitat econòmica.
És l’únic document acceptat per les diferents comercialitzadores de llum, aigua i gas.
Un cop el reben, aturen qualsevol procediment de tall.
Presentar-ho, però, no cancel·larà el deute que tinguis amb la comercialitzadora. Te’l seguiran reclamant. Però si tu no el pots pagar i ho demostres amb l’IRER, la companyia no podrà tallar-te el subministrament.

Això ho diu la  llei 24/2015 del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència
en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica i emparant-se en el conveni sobre concertació de mesures de suport a unitats familiars en situació de pobresa energètica relacionada amb subministraments de gas, electricitat, i l’eficiència energètica signat entre la Generalitat de Catalunya i la companyia Endesa.

Depenent de cada ajuntament, hauràs de presentar-te -sense cita prèvia, amb cita prèvia o mitjançant una instància- als teus serveis socials municipals. I allà valoraran la teva situació econòmica i la de la teva unitat familiar. És important, doncs, que quan vagis a Serveis Socials portis fulls de nòmines, declaració de renda, i/o extractes bancaris tant teus com de les persones de la teva unitat familiar amb ingressos.

Per altra banda, és imprescindible que si sol·licites l’IRER siguis el titular del subministrament que té risc de tall.

Normalment serà el personal del teu ajuntament (treballadors/es socials o administratius/ves de serveis socials) qui enviïn l’IRER a la companyia que vol tallar-te el subministrament. Tot i així, nosaltres recomanem que et quedis amb una còpia de l’informe per si més endavant tens cap altre comercialitzadora que pretén tallar-te el subministrament.

L’IRER té una vigència d’un any. Passat aquest temps i si les teves circumstàncies (o les de la teva unitat familiar) no han variat, hauries de tornar a sol·licitar a Serveis Socials que et fes una nova valoració per tal que emetin un nou informe.

No oblidis renovar aquest document doncs serà la única manera de garantir el subministrament.