Gairebé la meitat dels joves d’entre 14 i 18 anys consumeixen regularment begudes energètiques i, sovint, desconeixen els efectes perjudicials que un consum excessiu pot tenir sobre la seva salut. La moda, la publicitat i les falses creences estan convertint aquestes begudes en un hàbit per a molts adolescents abans de l’entrenament del gimnàs, abans d’un examen i, fins i tot, en moments de lleure barrejades amb alcohol.
En aquest context, i sota la coordinació del Consell Comarcal, l’Oficina Jove del Maresme llança la campanya “Que no et venguin la llauna“. L’objectiu és afavorir els hàbits saludables i despertar l’esperit crític dels i les joves davant dels missatges publicitaris que promouen falsos mites a l’entorn d’aquestes begudes.
Per saber exactament què són les begudes energètiques, els seus components i els seus efectes, s’ha creat la pàgina web: Que no et venguin la llauna. Està pensada perquè tothom pugui accedir a la informació, però també per convertir-se en un recurs pedagògic per a entitats i professionals que treballen amb adolescents i joves.
Així, a més dels diferents espais informatius, s’ha elaborat un vídeo on diferents joves expliquen la seva relació amb les begudes energètiques i plantegen dubtes a un dietista-nutricionista que exposa els efectes d’aquesta “injeccció de cafeïna i sucre” en el cos.
La campanya, que s’inaugurarà oficialment el proper divendres (12 d’abril) a les 18h a l’Espai Jove de Can Jalpí de Pineda de Mar, es complementa amb una exposició que es podrà visitar en aquells municipis del Maresme que hi estiguin interessats.
Els diferents panells que configuren l’exposició aporten informació per apropar-se a les begudes energètiques amb esperit crític i convida a la reflexió sobre la societat de consum, com el mercat genera necessitats i les estratègies de venda.
“Que no et venguin la llauna” vol donar resposta a la necessitat plantejada pels serveis locals de Joventut de la comarca de disposar d’un recurs útil per abordar el treball de prevenció i promoció de la salut entre les persones joves.
Tot el material gràfic i visual de la campanya (video, plafons, cartell, flyer, il·lustracions…) ha estat elaborat per dos joves inscrits al Mapa de Joves Artistes del Maresme: en Rafa Aguilera i la Maria Agüero.
A més del Consell Comarcal del Maresme i l’Ajuntament de Mataró, participen en el projecte: l’Agència Catalana de la Joventut i la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil, l’Ajuntament d’Argentona, l’Ajuntament de Pineda de Mar, el Consell Esportiu del Maresme, l’Institut Català de la Salut, la Subdirecció General d’Addiccions, VIH, ITS i Hepatitis Víriques, i els Ajuntaments de Calella, Malgrat de Mar, Palafolls i Tordera, a través del Servei Intermunicipal LA RULA.